tisdag 5 oktober 2010

Kändes som en oändligt lång dag

Mamma körde till flygplatsen på morgon och så bar det av, först till Istanbul och sen vidare till Muskat. Förutom att det tar ett tag att flyga och vi fick vänta en stund på flygplatsen i Istanbul så ligger Muskat dessutom två timmar före. Vi landar halv tre på morgonen. Efter visum och bagaget är kl tre och eftersom det inte finns någonstans att sova bestämmer vi oss för att åka direkt till Oman divecenter. Taxichauffören svär att han vet var det ligger men efter fem minuter är han i telefon med olika kompisar för att fråga efter vägen. Yes yes i know, no problem.. vi borde ha vetat bättre. Han är väldigt trevlig i alla fall och vi kommer fram till rätt ställe och klockan är nu fyra.

Oman divecenter ligger precis i anslutning till ett hotell och efter att ha pratat med vakten går vi ner till hotellets strand där vi hittar två solstolar som vi slumrar till på. Allt som allt sov vi ungefär 1,5-2 timmar sen är det alldeles för ljust och för mycket folk i rörelse och alla undrar vad det är för människor med massa packning som är där. Hur som helst blir det lite mat och sen är det ut med båten för en dags dykning. Väl ute på båten inser båda att vi har glömt ta med lite saker och får improvisera lite, men vi kommer i vattnet iaf och gjorde två dyk. Dyken i sig var okej, såg massor med olika typer av muränor (riktigt stora dessutom) samt en riktigt stor stingrocka men det var nog resan ut med båten som var bäst. Vi kom till ett ställe med massor av delfiner.. och när jag säger massor menar jag verkligen massor. De måste ha varit ca 150 stycken, mycket mycket mäktigt.

Vi kom tillbaka till land runt halv fyra jag längtade efter att få tvätta alla dyksaker, ta en dusch, sätta på rena kläder, borstat tänder och äta mat (fanns ingen på båten). Vi var sociala en stund med bekanta som jobbar där och sen runt sju kom äntligen hans pappa. Bilresan till huset är lång och jag kan inte beskriva lättnaden när vi kör upp på garageinfarten tio på kvällen.

Idag tänker jag inte göra någonting :)

2 kommentarer:

  1. Låter härligt Camilla! Jag är så ledsen att jag missade ditt samtal, jag var på Zakynthos i helgen.. Hoppas du känner dig nöjd, glad, och ja allt sånt bra du vet:) Tänker på dig!! Stor kram Carro

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra början på ett riktigt äventyr! Hoppas du har det bra. Kramar från Josefine

    SvaraRadera